Polecamy

Streaming gier: jak zacząć streamować? Co będzie potrzebne do...

Fani używają uczenia maszynowego, aby dostarczyć Final Fantasy 7...

Gry

Fani używają uczenia maszynowego, aby dostarczyć Final Fantasy 7 HD Remaster, na jaki gra zasługuje

Tła CG w Final Fantasy 7 istnieją tylko w niskiej rozdzielczości, jak na czasy PS1 - ale fani używający AI mają nadzieję to zmienić.

Kilka miesięcy temu na łamach VG247 pojawił się artykuł o tym, dlaczego problem z przeniesieniem Final Fantasy 8 na inne platformy leży w kwestii konserwacji. Mówiąc krótko, chodzi głównie o to, że w latach dziewięćdziesiątych niewielu twórców gier skrupulatnie przechowywało kopie "master" swoich dzieł. W wielu przypadkach narzędzia deweloperskie były usuwane i nadpisywane po ukończeniu gry, a następnie ponownie wykorzystywane w kolejnym projekcie studia. Oznacza to, że kiedy przychodzi czas na up-res lub inne ulepszenie klasycznych gier, w niektórych przypadkach jest to trudne i zniechęcające zadanie.

Tak było w przypadku Final Fantasy 7. Pomiędzy ogłoszeniem wersji oryginalnego FF7 na PS4 a jej wydaniem minął cały rok, mimo że był to zwykły port - ale prawdopodobnie nie bez powodu. Prawdopodobnie Square Enix potrzebowało tak dużo czasu, aby uruchomić wersję FF7 na PS4. Emulacja wersji z PS1 jest opcją, ale wtedy zostałbyś z grą w niskiej rozdzielczości rozciągniętą w brzydki sposób. Ostatecznie wydana wersja została zhakowana i sklecona z ówczesnej, wadliwej, a teraz ulepszonej wersji gry na PC. Kod PC wymagał sporo pracy, ale było to łatwiejsze niż praca z wersją PS1.

Tła w FF7 są przepiękne, ale istnieją tylko w niskiej rozdzielczości, która słabo się skaluje.

Użycie wersji PC jako bazy pozwoliło nowoczesnej wersji FF7 na PS4 i urządzeniach mobilnych (a wkrótce także na Xbox One i Switch) działać w wyższych rozdzielczościach. Oznaczało to ostre, czyste sceny walki (które są renderowane w całości w czasie rzeczywistym 3D) i równie ostre modele postaci na polu walki. Jednego aspektu FF7 nie dało się jednak uratować - pre-renderowane tła CG.

Tła te były renderowane w niskiej, przyjaznej dla pamięci PS1 i CD rozdzielczości - w niektórych przypadkach tak niskiej jak 320×240 - i wygląda na to, że Square nie zachowało oryginalnych plików, więc wykonanie natywnego renderu w wyższej jakości jest niemożliwe. W najnowszej wersji, Square zastosowało filtry rozmycia i rozmazania, aby ukryć pikselację, gdy te tła zostały powiększone do nowoczesnych rozdzielczości. Wyglądało to dobrze, ale nie rewelacyjnie. To zawsze była wielka szkoda, ponieważ tła CG są pod wieloma względami siłą napędową FF7, przedstawiając jego eklektyczny, szeroki świat w zaskakujących szczegółach.

W górę idzie scena moddingu Final Fantasy na PC. W nowym poście na forum modderskim Qhimm.com jeden z modderów ujawnił "Remako HD Field Mod", który wykorzystuje technologię AI upscaling, aby spróbować zwiększyć rozmiar tła CG w FF7 aż o 400%. Rezultaty końcowe są całkiem niezłe, jak widać na tym obrazku podglądowym:

Aby powiększyć to porównanie, kliknij na nie. Powiększ. W pełnym rozmiarze po otwarciu, ten obraz jest szerokości FF7 przy rozdzielczości 1080p.

Przyjrzyj się dokładnie temu obrazowi i różnicy pomiędzy oryginalnym (góra) i zremasterowanym (dół) tłem. W szczególności zwróć uwagę na takie detale jak czerwone światło sygnalizacyjne na końcu peronu kolejowego, czy detale poręczy za Barretem lub na samym pociągu. Są to drobne usprawnienia, które w efekcie końcowym składają się na znaczącą odnowę wizualną gry - a wszystko to przy użyciu oryginalnych zasobów.

Wykorzystanie uczenia maszynowego do skalowania obrazów i filmów nie jest oczywiście nowym pomysłem. Widziałem już kilka imponujących dem pokazujących, jak ta technologia się rozwija, w tym świetne demo pokazujące, jak dobrze nowe karty graficzne Nvidia GeForce RTX 2080 Ti radzą sobie z takimi zadaniami - ale po raz pierwszy widzę, że jest ona stosowana w taki sposób, by zachować i ulepszyć klasyczne, starsze gry. Zwykle wykorzystuje się ją do takich rzeczy jak ratowanie starych zdjęć rodzinnych. W grach takie ulepszenia to zazwyczaj sprzętowy upscal, jak w przypadku doskonałej wersji Final Fantasy 13 na Xbox One X, lub żmudne, ręczne rekonstrukcje renderów i tekstur, jak w doskonałym projekcie Resident Evil 4 HD. W porównaniu z tym wydaje się to być niesamowicie sprytną alternatywną metodą na zrobienie remastera HD dla gry z setkami pre-renderowanych teł - i teoretycznie można by to również zastosować klatka po klatce do video cutscenek FF7, które również nie istnieją w wyższych rozdzielczościach.

"Tradycyjny upscaling pozostawia wiele do życzenia, a ręczne przemodelowanie zajmuje dużo czasu", mówi twórca moda CaptRobau w wątku na forum - a to jest mocna, dobrze wyglądająca alternatywa. Innym wspaniałym aspektem tego pomysłu jest to, że pozwala on na wiele fanowskich interpretacji - inny modder z tej samej społeczności również pracuje nad maszynowym uczeniem się upscalingu FF7 przy użyciu innego algorytmu, a wyniki końcowe są nieco inne. Miejmy nadzieję, że w niedalekiej przyszłości fani będą mogli wybierać pomiędzy różnymi modami tła z różnymi zaletami i wadami w zależności od tego, jaką wierność wizualną sobie cenisz.

Szczerze mówiąc, jestem tym naprawdę podekscytowany. Biorąc pod uwagę, że pełny remake Final Fantasy 7 będzie z pewnością bardzo, bardzo odmienną grą, zachowanie oryginalnego klasyka nigdy nie było tak istotne - i gdybym był Square Enix, próbowałbym wytropić tych kolesi i wybrać ich, aby wykorzystali swoje metody do ulepszenia i załatania istniejących konsolowych wersji FF7, 8 i 9. To niestety jest prawie pewne - ale posiadacze FF7 na PC nie powinni długo czekać, aż sami będą mogli uzyskać to wyraźniejsze, czystsze doświadczenie. CaptRobau uważa, że wstępne wydanie modów będzie możliwe "w ciągu tygodnia lub dwóch" - i poważnie, już wiszę nad przyciskiem 'zainstaluj' dla FF7 na Steamie w oczekiwaniu. FF8 następne proszę, koledzy?

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Zobacz

Vulpera - charakterystyka

Vulpera (wymawiane jako "vuhl-PEH-ruh") to rasa koczowniczych lisołaków zamieszkujących...

Oto szybkie spojrzenie na Catherine Classic na PC...

Nowy port Catherine na PC jest całkiem pozbawiony kości, ale tej kultowej, klasycznej historii...

6 gier, które przedstawiają spustoszone...

Brexit nadchodzi (być może?). Choć dzielą nas od niego zaledwie trzy krótkie miesiące i...